Podvody a zlodějiny všedního dne.


Podvody a zlodějiny všedního dne.

Ne, nemám v úmyslu psát o tom, jak mnohé z nás, a zvláště ty chudé a nejchudší, okrádají výtečníci, nabízející snadné a podle nich samých výhodné půjčky, ani o zločincích v exekutorských a vymahačských firmách, o lichvářích nebo o společnostech, pořádajících tematické zájezdy, ani o představitelích státu, kteří nejdřív nechají rozkrást miliardy a pak je chtějí vyždímat z nás, kdo jsme se na tom rozkrádání nepodíleli. Skoro všechna činnost velkých i menších parazitů je v rozporu se zákonem, jenže když jde o zájmy mafií, ty, kdo by měli hájit spravedlnost a jsou za to dobře placeni, to nezajímá. Chtěl bych se teď věnovat nenápadným lumpárnám, s nimiž se můžeme setkat kdykoli, a můžeme se jim bránit jen tím, že se jim budeme vyhýbat. Naštěstí to většinou jde. Chce to jen trochu věcně přemýšlet, nebýt zbytečně důvěřivým, zapochybovat o každé příliš lákavé reklamě, a uvědomit si, že obchodní firmy všeho druhu nejsou dobročinné organizace.
To všechno, co jsem zde připomněl, vím, a přesto jsem se na jednu běžnou švindlnabídku nedávno sám nachytal. Seděl jsem u počítače a do prohlížené internetové stránky najednou vpadlo oznámení: máte u nás nečekanou výhru. Zvědavost mne v tomto případě přiměla k tomu, že jsem se podíval, co se na mne chystá. Ze zcela náhodných účastníků, nevím čeho, jsem prý byl vybrán jako možný výherce iPadu. Stačí odpovědět na jednoduchou otázku. Tedy ne že bych iPad nezbytně potřeboval, nebo že bych po něm žhavě toužil, ale zvědavost mne táhla dál. Otázka byla opravdu jednoduchá, spíše reklamní povahy. Odpověděl jsem na ni, a internetový program mně zdvořile poděkoval. Pak mně řekl, abych odeslal SMS určitého znění. To jsem, já vůl, udělal. Chvíli se nedělo nic a pak přišla zpráva: Vaše SMS je chybná, neuvádí firmu poskytovatele. Zase chvíli nic a pak sdělení, že za SMS je účtováno 79 korun… Řekl jsem si, že je to dost velká cena za neuváženou hloupost, a doufám, že nic podobného v dohledné době neudělám. No – neměl bych. Jsou tu ale přece jen okolnosti, jimž se divím: kde vzali a kde berou různí podnikavci moji internetovou adresu? Skoro měsíc mne pronásledovaly různé firmy nabídkou Viagry. Proč si myslí, že ji potřebuji? Ptal jsem se manželky, zda nedávala o mně někomu nějaké důvěrné informace. Řekla, že ne, a já jí věřím; naštěstí se dotěrové, zajímající se o moji potenci, po několika týdnech unavili… Mohl bych ale pokračovat: proč se na mne jakási pochybná firma obrací s ušlechtilým návrhem umožnit mi vyhrát čtyři sta tisíc, pokud si u ní něco objednám z jejího brakového sortimentu, který mne vůbec neláká, a navíc mně slibuje dárek, o který opravdu nestojím? Zájem o mne ale trvá: v nedávné době jsem dostal několik mailů, jejichž odesilatelé mne oslovují křestním jménem, což je možná zvykem, který jsem ještě nepochopil, a považuji jej za drzost. Jedna firma mně nabízí, že mne zbaví přebytečných kilogramů, o nichž nemůže vědět, zda je vůbec mám. Jasnovidec mně nabízí zdarma věštbu pro nejbližší budoucnost. Nemohu se ptát, jak na mne přišel: vždyť je to jasnovidec… Ach ano, mělo by mne potěšit, že je ve světě podnikání tolik tajných dobrodinců…
Nějak se mně ale té lidské dobrotivosti nechce věřit. Obrátila se na mne firma, kterou znám již z celostránkového inzerátu v čtrnáctideníku TV Max: Nejsilnější zbraň proti kilogramům je zelná polévka, nyní k dispozici v kapslích! Inzerát je provázen obrázky: vlevo nahoře hlávky zelí, vpravo usmívající se žena, předvádějící kolik místa jí nyní zbývá v kalhotách po zhubnutí. Ty kalhoty, jejichž přední díl drží dáma daleko před sebou, nejspíše nebudou její, ale co, kdo nevěří, ať tam běží. Jedna kapsle vydá za čtyři misky zelné polévky, a ta je tak koncentrovaná, že představuje ekvivalent deseti kilogramů zelí… Proto jedna kapsle třikrát denně před jídlem je prý postačující, nehubněte ale příliš rychle, stačí čtyři kila za týden. Hubnutí je pohodlné a zaručené, navíc – nic neriskujete, pokud Vám naše přípravky nepomohou: když zašlete nespotřebované kapsle, nebo i jen obal od nich, vrátíme vám peníze… Zde by se tedy zdálo, že je všechno v pořádku, alespoň po právní stránce. Jenže asi není. Dodavatel hubnutí může spoléhat na to, že i většina těch, jimž místo těla zeštíhlela jenom jejich peněženka, nebude mít chuť a trpělivost reklamovat…
Prostřednictvím internetu se na mne obrátil jiný dodavatel hubnutí, sídlící na téže adrese jako předchozí prodejce zelnopolévkových kapslí. Nabízí mi ampulky UnicaSlim, kdy každá ampulka má z těla odstranit pět set gramů tuku. Což o to, mnoha lidem to může znít lákavě. Tam kde nepomohou diety, není dost času nebo i trpělivosti na cvičení, pomůže zázračná ampulka… Chcete tomu věřit? Můžete. A pro jistotu neklaďme takové naivní otázky jako proč tyto zázračné kapsle nebo ampulky nepředepisují lékaři. Asi nejsou dost informovaní…
Smysl pro humor mne ale opouští, když narazím na další celostránkový inzerát: Jedinečný světový objev! Řekněte stop artróze. Zahojte si chrupavky díky proteinu z hlemýždě! Hlemýžď léčí okamžitě! 15 minut stačí na hojení do hloubky… Kdybych věřil, asi bych se divil. Rozhlédněme se občas kolem sebe, a všimneme si, kolik je všude starších lidí, jimž stárnoucí kolenní klouby způsobují bolesti, omezují jejich možnosti chůze a nutí je pomáhat si holí nebo rovnou dvěma francouzskými holemi. Těm všem by mohl tento zázračný hlemýždí přípravek v malé lahvičce pomoci. Zázrak, a ještě k tomu ne drahý, Spasitel v tekutém stavu. Nepochybuji o tom, že se najdou zoufalí, bezradní a důvěřiví lidé, kteří firmě s nevalnou pověstí přispějí k nezaslouženému zisku… Další inzerát téže firmy o dva týdny později: Užijte si Hvězdnou Masáž, uvolňovací rituál s našimi masážními svíčkami… Inzeruje opět tatáž firma: Direkt Market Valašské Klobouky. Její masážní svíčky doporučuje Bio-Sense institut. Na internetu jej najdete. Kontaktní adresa: Direkt Market, s.r.o. Valašské Klobouky.
Mám dojem, že v tomto státě není nikdo, kdo by znemožnil drzou reklamu slibující výhry, které mají nalákat naivní a důvěřivé, a jsou jenom iluzí. Nikdo, kdo by zakázal podvodníkům těžit klamavou reklamou z lidské víry v nesplnitelné sliby. Zdá se, že je to v obchodě stejné jako v politice…
Na jedné všeobecně známé standartě je heslo: „Pravda vítězí“. Ale ona nevítězí, nevítězí v normálním,běžném životě, proč by tedy měla vítězit v reklamě?




28.04.2012 | Autor: Milan Pavel


<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se