Překvapení v poště...




Do domovní poštovní schránky se musím podívat každý všední den, a její obsah vyndat, i když se dá říci, že na něj nejsem zvědavý. Vím, že tu najdu reklamní letáky, které nepotřebuji, nějaký katalog či nabídky firem, které mne nezajímají, a nejspíše i žádosti tak zvaných neziskových nadací o podporu. Jednou za týden tu je časopis, který jsem si objednal, jednou za měsíc jiný časopis, tentokrát měsíčník o počítačích. Pak se tu počátkem měsíce objeví výpis z bankovního účtu, potvrzující, že jsme zatím nezbohatli, a naopak se tu občas objevují oznámení o tom, co máme platit za připojení k internetu, za vodu, plyn a elektřinu. Částky za to, čemu se říká energie, nejsou malé, ale
přijímáme to s nevrlou odevzdaností.
Důvodem toho, proč denně vyprázdňuji obsah schránky, je mé pochopení pro práci poštovní doručovatelky: i když si lidé dnes už skoro nepíší, mají doručovatelky práce pořád dost. Denně musí doručit lidem stohy nevyžádané pošty, a kdyby schránka nebyla prázdná, těžko by se do ní mohly nasoukat další nežádané papíry.
I tam, kde to ale vůbec nečekáme, může člověka potkat netušené překvapení. A mně se to právě při jednom prohlížení fádního obsahu poštovní schránky stalo. Obálka formátu A5, v pravém dolním rohu okénko, kterým je vidět mé jméno a má adresa. Na levé straně obálky výrazný nápis OSOBNÍ VZKAZ PRO, napravo od něj mírně prohnutá modrá šipka, která má upozorňovat na okénko se jménem a adresou. Téměř v přesném středu obálky cosi jako velké razítko, červený obdélník a v něm velkými písmeny OZNÁMENÍ NA JMÉNO. V levém horním rohu obálky název firmy, o které jsem nikdy neslyšel, Direkt Market s.r.o., pod názvem firmy jako podtitulek „Kancelář předávající ceny“ a pod tím jméno městečka, o němž sice vím, že existuje, ale nikdy jsem tam nebyl a nikoho tam neznám: Valašské Klobouky. Ulice a číslo domu tu není, firma má P.O.Box.
Kdybych byl trochu naivnější a méně poučen osudem, asi bych se zaradoval: hle, co mne náhle potkalo, různé spolky a nadace žadoní o peníze, a zde jsou dobrodinci, kteří mne chtějí obdarovat. „Ach, jak ušlechtilé!“, napovídá mně zbytek mého kdysi dobrého vychování. Kancelář, předávající ceny! Nevzpomínám si, že bych byl o nějakou cenu usiloval, setkal jsem se tedy rozmarnou shodou náhod s výjimečnými, nezištnými dárci, možná to jsou mecenáši, možná charita, nebo třeba něco jako Mikuláš a Ježíšek, s.r.o. Rozechvěle otvírám dopisní obálku a žasnu: Kancelář pro předávání cen Direkt Market mně píše, že u příležitosti vydání nového katalogu se generální ředitelství společnosti rozhodlo odměnit pána jménem (které užívám) a udělit mu Oficiální výherní certifikát v hodnotě 400.000,- Kč. … K tomu, abych mohl získat částku 400.000 musím respektovat Všeobecné podmínky, kterými se řídí udělení ceny. Proto „pán“ (a opět mé jméno) Vás mimo jiné žádáme, abyste nám neprodleně zaslal zpátky oficiální kupon opravňující k předání ceny, který je přiložený níže.
O kousek níže se uvedený příslib netušeného bohatství v nepatrné slovní obměně opakuje. List je přehnutý napůl a horní řádka dolní poloviny, zní nadějně: Rádi bychom Vás informovali telefonicky o předání 1.ceny ve výši 400.000,- Kč. Uveďte proto číslo pevné linky, číslo mobilu, e-mailovou adresu a datum narození. Zbytek stránky je formulován jako nepříliš srozumitelný OFICIÁLNÍ KUPÓN K PŘEDÁNÍ CENY. Když si jej ale prohlédnu pozorněji, zjistím, že je to málo přehledný, možná úmyslně málo přehledný objednací list… Tak to je ten primitivní, mnohokrát opakovaný trik, kterým si zásilkové společnosti, někdy i delší dobu zavedené a velice známé, obstarávají další objednávky. Slib naděje, většinou nesmyslné, a zákazník se chytí, protože co kdyby přece jenom zaúřadovalo unavené štěstí…
Společnost neznámých dobrodinců je ale důkladnější ve své snaze dělat si z člověka blázny, nebo lidověji řečeno dělat z člověka vola… V obálce je ještě další arch papíru: Oficiální certifikát, potvrzující nominaci na výhru 400.000,- Kč. Udělen pro Jméno (moje. Adresa – rovněž má). Datum 25.11.2011. V pravém dolním rohu archu velké červené kulaté razítko, na obvodu kruhu text OFICIÁLNÍ Direkt Market, přes razítko rozevlátý, zato spolehlivě nečitelný podpis. Pod razítkem drobným písmem: Patrick Houbert, ředitel.
A na stránce dole, rovněž drobným písmem, text: Unikátní doklad vyhotovený v jediném exempláři.
Ani tím ale vynalézavost neznámých dobrodinců nekončí. V obálce je ještě list s názvem firmy a nadpisem Poznámka výkonného ředitele. Pod tím vzkaz, psaný ručně, jako by propisovačkou. Ten vzkaz si tu pro jeho zřejmou stupiditu dovolím ocitovat: „ Jako ředitel společnosti Direkt Market bych Vám chtěl osobně sdělit, že jsem osobně dohlížel a vybíral překvapivý dárek, který dostanete společně s objednaným zbožím, pokud si objednáte jeden či více produktů z naší nabídky. Můžu Vám pouze prozradit, že tento překvapivý dárek obsahuje dva předměty. Určitě budete nadšeni mým výběrem, až je objevíte. Všichni členové našeho pracovního týmu společnosti Direkt Market se připojují k mému blahopřání. Se srdečným pozdravem – a znovu dokonale nečitelný podpis.
Přemýšlel jsem o tom, co mně slovutná firma, jejíž ředitel, jak jsem zjistil na internetu, má lucemburskou adresu, může nabídnout. Naštěstí v obálce je ještě dvoulist s nabídkou firemních produktů: pět léků, volně prodávaných jako potravinové doplňky. Pak pod nadpisem Věříte síle a vlastnostem drahých kamenů a krystalů? nabídka osmi neopracovaných drobných kamenů, za
740 Kč, pokud ovšem jsou to ty, za něž je nabídka vydává, no jestli ne, kdo nevěří, ať tam běží. Dále Mirella, jedno z největších medií pro věštění, nabízí že poodhalí 6 tajemství týkajících se peněz, lidských vztahů a štěstí, a to všechno za 640 Kč . Dále se tu nabízí úžasný objev švédského vědce Gilmara Alberga Jak vyhrát ve Sportce a to za 590,- Kč. Další nabídka je nadepsána 1001 prostředků pro péči o vaše zdraví doma! Doktor Henri „Léčit se bez léků“, údajně to má být kniha plná dobrých rad. Za 690,-Kč. A nakonec se tu nabízí magnetický náramek Powerfull, kterého se prodalo již milión kusů, takže musíte ho mít … za 890,-
Nebudu se omlouvat firmě Direkt Market s.r.o., že jsem si v její nabídce nevybral. Vyprávím o té nabídce jen proto, abych připomněl, že nevíme dne a nevíme hodiny, kdy se setkáme s podvodníky, třeba i v mezích zákona, s pokusy ovlivnit naše rozumné myšlení nebo naši důvěřivost, s pokusy pochybných lidí a společností vyzkoušet vlastní podvodnické schopnosti a naši předpokládanou hloupost. Se jménem pana ředitele firmy Direkt Market se můžete setkat na internetu, pokud o to budete stát. S nedobrými zkušenostmi s jeho firmou také. Aby ale bylo mezi námi jasno: nemám v úmyslu Vás varovat. Nepotřebujete to vy, nepotřebuji to ani já.. Jsme myslící lidé.
Jedno bych chtěl ale přece jen ještě podotknout: nevím, kde vzala firma mé jméno a moji adresu. Že si adresy předávají dobročinné organizace, už vím. Kdo ale doplňuje databáze podvodníků a šejdířů, opravdu netuším.



08.12.2011 | Autor: Milan Pavel


<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se